Велика
увага у роботі нашого НВК приділяється наступності між дошкільним закладом
та початковою школою,який є більш сприятливим,завдяки тісному взаємозв’язку
вихователів та вчителів.
Сьогодні
ми хочемо звернути Вашу увагу на мовленнєву готовність дітей до школи та
показати специфіку наступності у роботи між дошкільною
та початковою освітою.
Одним
із аспектів мовленнєвої готовності до школи є необхідністю навчання дітей
грамоти яка допомагає підготувати дошкільника до писемного мовлення та навчання
дітей читанню.
Як
же відбувається наступність й перспективність навчання дітей грамоти, між
дошкільнятами та першокласниками? Зараз ми проведемо словесні дибати між
вчителем та вихователем, з метою відстежити безперервність навчання дітей
грамоти.
Вправа
«СЛОВЕСНІ ДИБАТИ»
Вихователь: Дошкільники
оволодівають прийомами звукового аналізу слів за схемою використовуючи
фішки,поділяють слова на склади.
Вчитель:У
першому класі проводиться вже звуко-буквений аналіз слів,поділ слова на
склади,визначення кількості складів,визначення наголошеного складу.
Вихователь:Дошкільник
із мовленнєвого потоку виокремлює речення,поділяє речення на слова та моделює
речення.
Вчитель:Першокласники
складають речення,визначають кількість слів,поширюють речення,складають речення
за схемою та схеми до речень.
Вихователь: Діти
оволодівають різними видами штрихування,обводять по контуру,пишуть елементи
букв.
Вчитель: У школі
учні вчаться писати букви,списувати друкований і рукописний тексти та також писати під диктовку.
Вихователь: Дошкільник
знає звукове позначення літер та читає по складах.
Вчитель: На
основі сформованих умінь і навичок першокласник починає читати по складах, а
далі – цілими словами та букварні тексти.
Отже,
порівнявши орієнтовні показники навчання дітей грамоти дошкільника та першокласника,
слід зазначити, що програмний матеріал побудований на принципі наступності і
перспективності розвитку дитини.
Зараз
ми презентуємо ігри, в яких досить легко навчити дітей звуковому аналізу слів, які
ми використовуємо на занятті в дитсадку, а потім – і в школі. навчити дітей
звуковому аналізу слів, яку ми використовуємо на занятті з грамоти.
«ЗВУКОВИЙ ЛАНЦЮЖОК»
МЕТА: вчити дітей виділяти перший і останній звук у
словах; формувати вміння викладати ланцюжок зі слів предметних малюнків за
допомогою наявності місцезнаходження заданого звука; розвивати звуковимову,
фонематичний слух, увагу, логічне мислення; виховувати самостійність,
зосередливість, інтерес до колективної роботи.
МАТЕРІАЛ: картки /різні/для індивідуального
звукового аналізу слів.
ХІД ГРИ: Вихователь роздає предметні малюнки
дітям /індивідуально, у парі/ та пропонує розглянути зображення з метою
самостійного визначення першого та останнього звука у зображених словах.
Педагог пропонує дітям викласти колективно ланцюжок зі слів предметних
малюнків, дотримуючись послідовності повторення першого та останнього
звуків. Гра розрахована на колективну
роботу вербально: якщо виконано правильно – вийде ланцюжок.
УСКЛАДНЕННЯ:
*змінювати
предметні картинки;
*добирати
слова-ознаки до назв картинок;
*скласти
з кожним словом речення.
«ЗВУКОВЕ
ПІАНІНО»
МЕТА: вчити дітей
проводити звуковий аналіз слів, за допомогою фішок, користуючись термінами
«звук», «слово», «голосний»,
«приголосний твердий»,«приголосний м’який»; удосконалювати вміння послідовно
виділяти кожен звук у слові, визначати його порядок та давати змістовну
характеристику; розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення, увагу та
мислення; виховувати інтерес та прагнення проводити звуковий аналіз слів.
МАТЕРІАЛ:
велике
«ПІАНІНО» на якому зображені клавіші, зверху над клавішами розташовані цифри у
певному порядку,над цифрами – велика кишеня для предметного малюнка, внизу
розташовані кишеньки для фішок звукового аналізу.
ХІД
ГРИ:
Вихователь
звертає увагу дітей на демонстраційний матеріал – «піаніно»:
- Подивіться,
діти, яке у мене є піаніно. На ньому, як на звичайному - є клавіші. Але,це
піаніно незвичайне: воно не грає музики, а «грає» різні слова. Кожна клавіша –
це окремий звук слова. Подивіться і послухайте як я буду грати слово.
Вихователь
промовляє по звуках слово та демонструє «гру» на піаніно пальчиками,
натискаючи клавішу на кожен звук.
Зображення
цифр допоможе дитині визначити кількість звуків у слові та орієнтуватися у їх
порядку та послідовності,характеризуючи окремо кожен звук.
Вчитель,спостерігаючи
за роботою вихователя,спираючись на отримані знання,має можливість
урізноманітнити етапи звуко-буквеного аналізу слова,а саме:
*утворення
нових слів ,шляхом зміни одного звука(букви),що сприяє розвитку у дітей
швидкості міркування,логічного мислення,залучає до пошукової роботи
МАК-ЛАК-РАК-РІК-ПІК-СІК
*гра
«Добавлянка»:
МА-мама,мала,марка,маса,масло,малина.
*введення
слова в речення;
*складання
речення зі слів,кожне з яких починається з [м]:
Мама мила малину.
Вчитель
має змогу продовжити роботу вихователя на заняттях з майбутніми першокласниками
у таких напрямках:
*математичний(лічба
квітів,пелюсток,порівняння,утворення квітки з геометричних фігур,встановлення
відповідності між числом і цифрою;
*розвиток
моторики (штрихування квітки,крап кування,обведення контурів,пропис окремих
елементів;
*розвиток
зв’язного мовлення(добір слів-ознак,слів –дій,побудова
речень,складання опису квітки за запитаннями,
Складання розповіді за питаннями
(створення сюжетної картини):
У полі розквітли маки..
Доберемо слова –ознаки ,які маки?(мал.маків)
Доберемо слова-дії,що роблять
маки?(мал.листочків)
Хто літає над квітами?(мал.метелика,бджілки)
Що зігріває квіти?(мал.сонця)
Хто може повторити нашу розповідь
повністю?
Така
побудова програм дошкільних закладів і школи сприяє повноцінному і всебічному
розвитку особистості дитини, зокрема її мовленнєвої діяльності.
Наступність між дошкільною освітою та початковою полягає у:
Наступність між дошкільною освітою та початковою полягає у:
*співпраці
вихователя та вчителя;
*співпраці
дитячих колективів;
*співпраці
вчителя з батьками майбутніх першокласників(консультації для
батьків,батьківські збори).Перші батьківські збори були присвячені аспектам
готовності дітей до школи.
Перегляд слайдів.
Немає коментарів:
Дописати коментар