Навчання письма-складова частина
всього змісту навчання рідної мови у початковій школі. Його не можна розглядати
ізольовано :воно тісно пов’язане з навчанням читати,з правописом,розвитком
усного і писемного мовлення.
Письмо комплексний вид навчальної
діяльності. Воно складається з багатьох структурних компонентів,умінь і
навичок,оволодіння якими – складний ,тривалий процес не тільки для
шестирічного, а й для семирічного першокласника,а формування почерку-складна
справа взагалі для учнів початкових класів. Навчаючись писати,дитина має
оволодіти трьома основними групами навичок , а саме:
а)технічними-уміння правильно користуватися письмовим приладдям ,
координувати рухи руки , додержувати гігієнічних правил письма;
б)графічними-правильно зображувати букви та їх поєднання , склади , слова ,
писати букви з правильним нахилом , певної висоти , ширини , рівномірно
розміщувати їх у слові , а слова в рядку;
в)орфографічними-визначати звуковий і буквений склад слів , написання яких
збігається з вимовою (встановлювати і переводити звуки в буквені знаки).
Навчання
письма учнів відбувається на основі аналітико-синтетичного методу,який
передбачає поелементний аналіз букв , зіставлення їх за спільністю чи
подібністю елементів , синтез елементів , що становлять той чи інший графічний
образ букви. Такий шлях навчання будується на психофізіологічних особливостях
дітей саме шестирічного віку.
Послідовність
первинного ознайомлення з буквою наступна:
а)зорове сприймання загального малюнка(накреслення ) знака;
б)поділ його на основні елементи з точними словесними
вказівками вчителя: звідки починати написання знака або його частини , як
поєднати ці частини в знаки , як пов’язати з наступним
знаком;
в)відтворення знака дітьми.
Програма
1 класу поділяється на три періоди: добукварний
. або підготовчий,букварний і післябукварний.
У
добукварний період відбувається підготовка дитини до навчання письма.
У
букварний період – навчання письма букв , слів , речень у зошитах з друкованою
основою та в зошитах з графічною сіткою.
Післябукварний
період призначений для закріплення й удосконалення набутих навичок письма.
Підготовчий
період може бути довшим чи коротшим , залежно від підготовленості дітей до
навчання письма , але обов’язковим. У цей час
учитель з’ясовує рівень готовності дітей
до навчання писати , вносить корективи в уміння , набуті дітьми до школи ,
відповідно планує роботу індивідуального , фронтального характеру. Важливою
складовою є оволодіння технікою письма , а саме гігієнічними навичками. На
перших уроках підготовчого періоду приділяється більше уваги посадці і
положенню ручки , зошита під час письма;
поетапне засвоєння назв ліній графічної сітки зошита (основний робочий
рядок-верхня і нижня лінії , міжрядкова і похила лінії) і основних складових
елементів букв(пряма коротка , подовжена ; пряма із заокругленням вгорі ,
внизу; петля верхня . нижня , овал , півовал).
Післябукварний
період залежить від тривалості букварного . Навчання письма у післябукварний
період полягає в тому ,щоб закріплювати та узагальнювати й удосконалювати знання ,уміння , навички з
письма . набуті у букварний період. На кінець післябукварного періоду важливо ,
щоб діти могли вільно орієнтуватися у сітці зошита без друкованої основи .
приготуватись до процесу письма , розбірливо списати рукописний чи друкований
тексти , правильно написати під диктовку слова , уміти писати пунктуаційні
знаки , переносити слова по складах , самостійно виправляти графічні та
орфографічні помилки , вільно читати свій рукописний текст. Кожна робота , що
пов’язана з письмом має починатися
з контролю за дотриманням гігієнічних правил письма.
У
букварний період учні оволодівають письмом рукописних малих і великих букв
українського алфавіту та пунктуаційних знаків:крапки , знаків оклику , питання
, тире , коми. Письмо букв чергується письмом складів . слів та речень . Учні
засвоюють друковані та рукописні букви майже одночасно. Послідовність
ознайомлення з буквами визначається системою навчання грамоти , яка закладена в
Букварі.
Для
навчання 6-річних учнів ефективними є такі прийоми:
- копіювання;
- тактування;
- промовляння(приспівування);
- письмо з рукою вчителя.
Велику допомогу у навчанні
письма дітям і учителю може надати зошит з друкованою основою, зошит з калькою.
До уроків навчання грамоти
ставляться загально-дидактичні та спеціальні методичні вимоги.
Загально-дидактичні вимоги:
- виховний характер уроку . чіткість виховної мети(які
моральні якості будуть розвиватися на даному уроці);
- навчальна мета уроку;
- наступність і перспективність уроку , його зв’язок із
попередніми і наступними уроками , його місце серед уроків з даної теми , з
розділу програми;
- розмаїття методичних засобів і прийомів роботи
,варіативність роботи над матеріалом , доступність-її цікавий та ігровий
характер;
- диференційований та індивідуальний підхід до учнів у
процесі уроку; наявність зворотнього зв’язку на всіх етапах
уроку;
- навчання учнів прийому розумової праці;
- науковість;
-доступність.
Спеціальні
(методичні) вимоги:
- обов’язковою умовою
кожного уроку рідної мови є турбота вчителя про мовленнєве середовище ,
культурне мовлення , виховання любові до рідної мови , до виразного слова;
- на кожному уроці , як читання , так і письма . обов’язково повинна мати місце робота з розвитку мовлення
учнів;
- необхідні елементи уроків навчання грамоти
–різноманітні прийоми звукового , буквеного аналізу та синтезу ;
- використання матеріалів для зразка(додаткові тексти .
уривки з творів поетів та письменників української та зарубіжної літератури ,
фольклор;
- уроки читання і письма складають нерозривну єдність ,
тобто реалізується принцип наступності і перспективності.
Загальна структура уроку письма
має відповідати сформульованій темі, тобто , відображати провідний принцип
аналітико-синтетичного методу навчання-від звука до букви .
Немає коментарів:
Дописати коментар